Nomen

“Hem treballat molt perquè el nostre nivell de sostenibilitat estigui molt per sobre 
de la mitjana del mercat europeu”

Enric Batlle, CEO

EDFP

Amb tres paraules, com definiríeu la vostra empresa?

EB

La nostra empresa és, en tres paraules, i una mica més, sobretot sostenible. Hem treballat molt perquè el seu nivell de sostenibilitat estigui molt per sobre de les empreses de dret europeu, més grosses i més petites. Compromesa, perquè la sostenibilitat també s’ha d’entendre des d’un punt de vista social i també mediambiental, evidentment. I circular, és una empresa moderna, que la seva participació accionarial sobretot és una cooperativa i, per tant, això vol dir desenvolupament rural i economia circular, en la mesura que tot torna als socis cooperativistes i vinculats sobretot amb el Parc Natural del Delta de l’Ebre, bàsicament.

EDFP

Per què heu apostat per incloure objectius de sostenibilitat social i ambiental als vostres estatuts? Què us hi ha portat, a fer això?

EB

Bé, l’empresa té aquest caràcter intern; és a dir, el management i els empleats, que cuidem moltíssim, ja de per si tenen una, diguem-ne, visió molt forta cap al cànon mínim vital, però, a més a més, tots els arrossos del món, molts d’ells, es produeixen a parcs naturals. Llavors, el respecte per la naturalesa és a l’arròs el que l’arròs és a la naturalesa. El que hem fet ha sigut posar en valor i en context aquests aspectes i, per tant, era evident que nosaltres no podíem caracteritzar-nos per una empresa de volum que anés a buscar mercat, etcètera, sinó que el que volíem era retornar a la naturalesa —i aquest és el nostre lema— tot el que ella està donant. Llavors, l’element clau era la producció en els parcs naturals i respecte cap a la naturalesa.

EDFP

Agrupeu més d’un miler de productors d’arròs al delta de l’Ebre. Ha costat gaire fer aquest pas, convèncer a tothom?

EB

Bé, això ve… Si la cooperativa fa cent anys, és a dir, és una cooperativa centenària, és a dir, que és el nostre accionista majoritari (90 %), però què passa? Les cooperatives a Catalunya van començar perquè en realitat hi havia més oferta que demanda d’arròs, en aquest, i en general també de moltes altres coses. Quan el sector primari realment té més a oferir que no pas li compren, és llavors quan realment hi ha una agrupació. Per tant, això ve dels anys 1940 i 1950, que realment tot estava molt per fer. Avui en dia això ha canviat moltíssim. És a dir, avui en dia hi ha més demanda d’arròs a escala mundial —fam, etcètera, ara guerres— i, per tant, en general, a escala mundial hi ha molta més demanda; també Espanya està patint moltíssim el tema de la sequera i el canvi climàtic. Llavors, ara mateix nosaltres el nostre objectiu, després d’aquesta gran unió d’aquests mil productors, és mantindre-ho, perquè realment hi ha moltíssima demanda i moltíssima oferta a escala mundial.

EDFP

Si no es feia aquest pas, què passava amb l’empresa?

EB

Aquest és un aspecte important. És a dir, si no hi hagués hagut aquesta gent que hagués volgut apostar per l’empresa —segregació, compra de la marca, modernització, medi ambient, també tema humanitat i compromís social— l’empresa hauria desaparegut, realment. I el Delta hauria patit les conseqüències no de la deserteficació perquè evidentment hi ha un monocultiu, al delta de l’Ebre hi ha un monocultiu, però hauria caigut en mans de multinacionals més especulatives, més… Nosaltres diem sempre que el primer actiu del nostre balanç són, primer, els empleats, que és un intangible, i després els objectius mediambientals, no? És clar, hi ha empreses que avui en dia —i això canviarà—, però avui en dia l’EBIDTA, és a dir, el resultat de l’empresa, és un factor clau. Per a nosaltres ho és, però està marcant entre la primera i segona posició. Jo diria més —ara que els accionistes no em senten—, diria més que està a la segona posició a la primera.

EDFP

És una marca que la gent coneix perfectament. La troben a peu de carrer, diguéssim, als supermercats. L’associació, la simbiosi entre Nomen Foods i el delta de l’Ebre fins a on arriba?

EB

Bona pregunta, aquesta. Nomen té una notorietat de marca a Espanya del 83 %, però és veritat que la seva quota de mercat més important està a Catalunya. És un 25 global i un 36 l’arròs més regular. Nosaltres no podem dir: «Escolta, això és de procedència de l’Ebre». No podem dir-ho, perquè el basmati, per exemple, que és un arròs cada vegada més popular i més venut, procedeix del Pakistan. I no pot ser d’altra manera, perquè no es pot produir a Europa. Llavors, és veritat que la producció per part de Nomen del Delta és molt alta, és veritat que el core business és al Delta, és veritat que els productors són del Delta, però tot això ha transgredit fronteres. Actualment estem venent a França, hi tenim una quota de mercat significativa… És aquest el punt: si avui vas a Cadis i preguntes per Nomen, segurament que de deu enquestats, vuit sabran perfectament bé que és arròs, i et diran, a més a més: «Es el mejor arroz para hacer paella».

EDFP

Nomen acaba de fer un pas importantíssim pel que fa a la seva planta 100 % sostenible a Deltebre. Quines característiques té? Què és el que és el que la fa única, podríem dir?

EB

És única, de fet. Bé, estem una mica bojos, fins i tot, perquè enmig d’aquesta crisi i pandèmia del 2020 ha sigut un tema complicat. És que era un projecte que ja venia de fa quatre anys, vàrem haver-lo d’estudiar molt bé, i vàrem dir: «És veritat que l’arròs bullit són 15 minuts de cocció i, a més a més, hi ha una evaporació de nutrients important». Per tant, avui en dia, tant el tema alimentari, nutritiu, com el punt de cocció, és a dir, el temps de cocció, van més cap al ready to eat, cap a l’easy to eat. Vam fer-ne aquests dos, però vam dir: «És clar, nosaltres posar plàstic Evo en el mercat…», això és el plàstic de goteig d’aquests que hi ha al mercat. Hem de dir que el 67 % dels productes que nosaltres produïm estan fets en paper o un cartró, de bosses sostenibles. El 33 %, anem intentant, però costa moltíssim. I vàrem dir: «A veure, si han de llançar una planta que el que faci sigui empastifar el mar i contaminar més, això no funciona». Llavors ens vàrem trencar les banyes, que es diu vulgarment, per veure com podíem fer això mateix donant encara més qualitat, però amb un producte totalment sostenible. Llavors el que hem fet ha sigut fer-ho amb gots de vidre. O sigui, el got que és com aquest, de fet és un got més petit que aquest, però que es pot utilitzar a casa, com a xupito. Llavors hem fet el mateix producte amb una qualitat excepcional, perquè a més a més el vidre li configura molt bona qualitat. i es pot fer servir a casa per beure. La planta, en si mateix, està al costat de la planta actual d’arròs normal de Nomen, i recircula tot el tema d’energia: energia solar, fotovoltaica i tot el tema de gasos, que recirculen i no emetem quasi res a l’atmosfera. Estem contents en aquest sentit. Ara tot just hem començat i l’acceptació que hi ha per part de tota la distribució… Avui tinc gent a Salisbury i m’estaven dient abans d’entrar que estan contents. Amb la qual cosa sembla —toco fusta— que hem tocat una tecla interessant i sense embrutir la naturalesa, que és el que ens preocupava més.

EDFP

A Nomen, l’empresa diu que les persones són el centre de l’organització. Per què?

EB

Com no! És a dir, jo crec que avui en dia qualsevol empresari, qualsevol organització empresarial que no centri l’activitat i centri l’atenció en els seus equips no té futur. Després també passen coses, perquè en realitat aquest intangible, aquest capital humà, no figura en els balanços. És una cosa curiosa. Intentem sempre fer un annex de memòria, que hem portat aquí, per tangibilitzar una mica el que és capital intel·lectual. Des del primer culpable, que soc jo, de tot això, fins a l’últim operari que hi ha netejant la fàbrica, si el compromís d’aquesta gent no és total, malament anirem perquè aquests productes doncs tinguin la qualitat que hagin de tenir. A més a més, actualment estem en un programa de Great Place to Work, que és una empresa, perquè volem que siguin les millors empreses com a mínim de Catalunya per treballar. Això costa molt de fer i és molt lent, perquè la gent ha d’acabar dient: «Escolti, jo tinc orgull de treballar a Nomen, jo vull treballar a Nomen». Aconseguir això són palabras mayores. Però aquí estem matant-nos literalment per aconseguir que això sigui una realitat.

EDFP

Per què creieu que Nomen Foods es mereix aquest reconeixement?

EB

Bé, no és que creiem… Sobretot pel tema de la innovació, és molt atrevit fer el que hem fet, és a dir, fer una planta enmig de la pandèmia i invertir el que hem invertit, que estem parlant d’aproximadament 18 milions d’euros, per produir això quan al mercat, realment, tot està ple de plàstic, és un atreviment que fins i tot els nostres accionistes ens recorden moltes vegades. Jo crec que això realment mereix una atenció especial per part de tothom —administració, etcètera—, perquè nosaltres la campanya publicitària que farem al setembre diu, precisament —i anticipo un esdeveniment—: «Escolta, copieu-nos, la resta. I així farem que la naturalesa estigui millor i no la contaminarem tots». Això per a nosaltres és un orgull molt important.

EDFP

I com s’imagina la Nomen del futur?

EB

La Nomen del futur cada vegada anirà més productes de valor afegit, cada vegada a temes més nutricionals, cada vegada a donar resposta individual. Nosaltres pensem que el futur de l’arròs, i de molts altres productes, que no només és arròs; pensem que un dissabte al vespre, si vostè i jo ens asseiem a sopar i volem celebrar alguna cosa, vostè potser voldrà en aquell moment un arròs ecològic i vostè el voldrà de màxima qualitat, i jo voldré del Tibet, produït a mà, assecat a la llum de la lluna, perquè aquella experiència culinària a mi em satisfà. Nomen està treballant sobretot per donar això, les experiències culinàries. Pensem que l’arròs massiu dels anys 1950 de 200 grams i tot això avui en dia està canviant molt. És a dir, la ingesta està canviant a favor de nutrició, a favor d’experiències, a favor de gustos. Nomen camina cap aquí.

EDFP

Gràcies.

EB

A vosaltres.

EMPRESA

Nomen Foods, S.L.

ACTIVITAT

Producció d’alimentació sostenible i de proximitat

SEU

Deltebre
(Baix Ebre)