Original Buff

“El nostre icònic Original ve d’ampolles
 de PET reciclades en un 95%”

Guillermo Oliva, Director d’Estratègia i Transformació

EDFP

En tres paraules, com definiu la vostra empresa?

GO

Original Buff la podem definir com familiar, sostenible i internacional.

EDFP

Per què dieu que és sostenible? Perquè les altres dues paraules que dius crec que són de sobres conegudes, però «sostenible» —que, a més a més, és el moll de l’os d’aquest reconeixement al qual aspireu—, què significa?

GO

Som una companyia que des dels orígens, fa 30 anys —es va fundar la companyia el 92—, hem apostat sempre per la sostenibilitat, per la sostenibilitat entesa com a impacte social, impacte mediambiental, impacte en el planeta.

EDFP

Per què considereu que genereu valor compartit?

GO

La generació de valor compartit, com et deia, d’alguna manera està intrínsecament dintre de l’estratègia de la companyia aportant valor en els eixos, entesa de la sostenibilitat com a eix econòmic, social i mediambiental i combinant aquests tres eixos.

EDFP

Posa’m exemples de projectes que tingueu en aquests tres àmbits de què em parles.

GO

A la part a la part mediambiental, una de les iniciatives últimes que hem tingut clares seria instal·lar plaques solars a les nostres instal·lacions, i això ens dona un 30 % del consum que tenim a les nostres instal·lacions d’Igualada. A la part social acabem de llançar una escola de confecció. L’ofici de confecció s’ha anat perdent en els últims anys. Dintre del nostre negoci necessitem l’ofici de confeccionar. I hem llançat l’escola de confecció, on ensenyem la professió de confecció a diferents persones del territori.

EDFP

Hi ha un programa de sostenibilitat holístic. Això comença el 2017. Què és el que va passar aleshores perquè Buff decidís fer aquest gir?

GO

Va ser un gir, perquè ho vam formalitzar, però va ser una continuïtat, perquè dintre de l’essència i filosofia de la companyia ja hi havia aquest enfocament sostenible. Llavors en el 2017 ho vam formalitzar sota el paraigua del Do More Now, que li hem dit, i tenim quatre pilars: el pilar d’«actuar» («act»), el de «protect», el de «care» i el de «share».

EDFP

Perquè ens entengui la gent del carrer: com ho poden percebre ells, tot això que esteu fent des de la vostra empresa?

GO

De forma ràpida i —intentem— entenedora, a la part d’«act» és fer productes i processos industrials sostenibles.

EDFP

Per exemple? Les vostres peces…

GO

Sí, sí, el nostre el nostre icònic Original ve d’ampolles de PET reciclades en un 95 %.

EDFP

O sigui, que allò que ens podem posar de la vostra empresa ve de les ampolles de plàstic…

GO

Efectivament, un 95 % ve de les ampolles de plàstic. I aquesta va ser una transició que va fer la companyia fa quatre o cinc anys apostant per materials sostenibles. Dintre de l’«act» també hi ha la part que comentàvem abans de processos industrials sostenibles amb la part, per exemple, d’inversió en plaques solars. Aquesta és la pota de l’«act». La pota del «protect» té a veure a fer actuacions sobre el medi ambient i afavorir el manteniment del medi ambient.

EDFP

Per exemple, a Igualada —perquè si diem «Buff», diem «Igualada», no?, perquè és a dins de l’ADN de la vostra de la vostra empresa—, en aquest cas, els veïns del municipi com ho noten? Perquè, és clar, la producció de tèxtil també té un impacte.

GO

En aquest cas el que fem, i ens agrada d’impactar positivament al territori: estem fent iniciatives d’incrementar el personal necessari dintre de la companyia, amb la qual cosa donem riquesa al territori, no només directament a Buff, sinó a les empreses auxiliars.

EDFP

Sobre la gestió de talent: captar i desenvolupar, això és el que destaqueu vosaltres. Per què?

GO

Tenim algunes iniciatives dintre de  la companyia per poder aconseguir això. Estem en un municipi petit i necessitem captar talent en aquesta companyia internacional arreu, amb la qual cosa hi ha algunes iniciatives. En aquesta línia, per exemple, hem potenciat molt, per poder conciliar la vida familiar i professional, el teletreball. I una de les polítiques que tenim a la companyia és tres dies a la setmana, teletreball; dos dies presencial a les oficines de Buff.

EDFP

Parlem de l’escala de confecció, què suposa per a Buff? Perquè és una escola on van persones a aprendre, però a la vegada que tenen una implicació directa a l’empresa.

GO

Efectivament, efectivament. És una iniciativa molt xula que té un component social i un component de negoci, amb la qual cosa ajunta dues de les potes de la definició de sostenibilitat com a tal. Nosaltres, dintre de la companyia, fa dos o tres anys vam definir que volíem internalitzar algun producte que a dia d’avui estem fent deslocalitzat. A dia d’avui el 90 % del que venem ho fem a Igualada, i aquest 10 restant estem en procés de portar-ho cap a Igualada. Per aconseguir això necessitem també personal amb els talents dintre de l’ofici de confeccionar. I llavors, amb aquesta necessitat de negoci i amb aquesta aposta sostenible i social de la companyia, hem llançat aquesta iniciativa d’escola de confecció.

EDFP

Entre els objectius que esteu definint a curt i a mitjà termini de la política d’emissions de la companyia, cap a on voleu anar? Perquè tinc entès que aquest també és un repte important que us heu marcat.

GO

Efectivament, estem en procés de formalitzar-ho. Jo diria que a Buff hem fet moltes coses i moltes de molt xules; ens queda molt camí per recórrer, amb la qual cosa, a partir del programa Do More Now de què parlàvem abans, els últims dos anys hem fet un pas més en la formalització del Pla estratègic de sostenibilitat i hem fet una anàlisi de materialitat. Això què vol dir? Preguntar als diferents grups d’interès quins temes de sostenibilitat entenen que hem de prioritzar. I estem en aquest punt: entendre als grups d‘interès d’Original Buff quins temes materials de sostenibilitat volen prioritzar i, a partir d’aquí, definirem objectius concrets i específics en aquesta línia.

EDFP

I l’estratègia de valor compartit, aquests projectes que ara em defineixes, els teniu pensats per poder donar-li força?

GO

Efectivament, entra dintre de tota aquesta… jo diria que formalització, i estructurar tot el pla de sostenibilitat amb algunes de les iniciatives que hem comentat.

EDFP

Què és el que us costa més? Ho dic perquè la vostra marca és coneguda, la gent la pot trobar a peu de botiga, diguéssim a peu de carrer; la gent la identifica amb l’esport a l’aire lliure, més enllà de la moda… Què us reclama la vostra clientela?, perquè a l’ADN teniu la sostenibilitat, com tu em deies, en l’àmbit empresarial i de marca.. Us reclamem alguna cosa més? Si parlem per exemple de contaminació, de petjada…

GO

Al final al final el consumidor el que estem demanant ara és que les companyies estiguin orientades a la sostenibilitat en els termes que estàs dient, que és com deia fa un momentet el que estem acabant d’analitzar, i ens posicionarem amb objectius concrets i quantificats, amb horitzons concrets i quantificats. Per exemple, com tu molt bé deies, la petjada de carboni.

EDFP

Per què Buff es mereix aquest reconeixement?

GO

La veritat és que no sé si ens el mereixem, aquest reconeixement. Des d’Original Buff estem orgullosos, com et deia, de la trajectòria dels 30 anys i l’enfocament i la filosofia que té la companyia. I també som conscients que tenim molt a fer i molt a millorar i molt a avançar.

EDFP

I com creus, com t’imagines que serà Buff d’aquí a uns anys? Vau néixer… el 92?

GO

El 92…

EDFP

Doncs d’aquí 30 anys, com serà Buff? Com te la imagines, l’empresa?

GO

M’ho hauria de pensar molt, eh? Això m’ho hauria de pensar molt. I al final la trajectòria de 30 anys ha estat una i clara: apostar pel territori i apostar per la sostenibilitat i apostar per una marca internacional, amb la qual cosa el fil conductor els propers anys seguirà en la mateixa línia. Sostenibilitat, internacional, aquesta ha de ser la línia de la companyia de futur.

EDFP

Gràcies.

GO

Moltes gràcies.

EMPRESA

Original Buff, S.A.

ACTIVITAT

Disseny i fabricació d’accessoris de roba

SEU

Igualada

(Anoia)