Veritas

“No es pot parlar de salut de les persones sense salut del planeta”

Silvio Elias, CoFundador i Conseller Delegat

EDFP

Silvio, com definiu la vostra empresa amb tres paraules?

SE

Veritas amb tres paraules? Poden ser cinc?

EDFP

D’acord, que en siguin cinc.

SE

Diria que Veritas és lideratge, és passió, és honestedat, és amabilitat —molta amabilitat— i vocació d’impacte.

EDFP

Podríem dir que pel que fa a la sostenibilitat, la vostra empresa ja té una part guanyada, perquè forma part en si del model de negoci. A banda d’això, què feu més? Perquè aquí és on teniu un camí per recórrer.

SE

Vam néixer amb vocació d’impacte. Per tant, vam néixer amb aquest propòsit de millorar el món des del súper. Nosaltres diem a Veritas que des del súper es pot canviar el món, i nosaltres volem tenir un paper protagonista. És a dir, a la vida pots ser protagonista, pots ser espectador. Nosaltres vam dir: «Nosaltres volem liderar el canvi. Volem transformar allò que fem». Si una cosa que fem no té impacte, no la fem. I tenim la sort que des del 2016 estem reconeguts com a tal per un moviment internacional que es diu B Corp. Som una empresa B que el que fa és reconèixer aquestes empreses que és millor que existeixin, perquè si no existissin el món estaria pitjor.

EDFP

D’aquest impacte que tu dius que va ser la vocació del naixement de la vostra empresa, què és el que en destacaries ara, vint anys després?

SE

Vam néixer molt enfocats en el tema de la salut a través dels aliments. Volíem proporcionar la millor salut a través dels aliments a la població. Els aliments ecològics, que fa vint anys no eren tan coneguts i no se’n coneixien tant les propietats i els beneficis, nosaltres hem fet a Veritas, durant aquests vint anys, molta tasca de divulgació. Però pel camí hem après moltíssimes coses, i que no es pot parlar de salut de les persones sense salut del planeta i sense una justícia social. Per tant, totes aquestes tres coses les promovem de manera conjunta.

EDFP

Posa un exemple, si us plau, en aquests tres àmbits que m’has apuntat: projectes, alguns que ja siguin un èxit per a vosaltres i d’altres que siguin reptes. Comencem pels que ja porteu fets i que us apunteu allò… un èxit. Quins teniu?

SE

A Veritas tenim moltíssims, moltíssims projectes. Hem fet moltíssimes coses, a veure com en destaco algunes. Des de l’àmbit de la salut, des del principi hem volgut que tots els aliments estiguin certificats amb certificació ecològica, perquè sabem que és un producte que té moltíssims beneficis i que evita moltes substàncies que considerem que no són bones per a les persones. Per tant, a casa nostra un evita sense voler-ho aquestes substàncies. Això ho fem des de l’inici i, per tant, forma part de la nostra raó de ser. Però en matèria de salut hem fet moltíssimes altres coses. Nosaltres vam eliminar el bisfenol dels nostres productes dels tiquets de caixa cinc anys abans que se’n parlés en premsa; vam eliminar l’oli de palma del 99 % dels nostres productes tres anys abans d’aquella crisi de l’oli de palma que va sacsejar tota l’opinió pública. Nosaltres intentem sempre —el que et deia— promoure les coses abans que t’hi obligui la llei o abans que la gent t’ho demani.

EDFP

Hem parlat de la salut. Parlem del consum responsable, perquè sé que aquest també és un dels eixos de la vostra empresa.

SE

Nosaltres sabem que, com que es pot canviar el món des d’un supermercat, les persones, els ciutadans hem de saber que els productes que comprem i el lloc on els comprem tenen un impacte. Vull dir, quan un compra, vota; vota el model econòmic, social que busca. Nosaltres volem fer molta divulgació. Nosaltres ens relacionem amb una sèrie de productors, de proveïdors, amb els quals compartim fites, compartim objectius, una visió del món, i no els diem proveïdors, els anomenem «companys de viatge». Sense ells no seria possible. I volem respectar moltíssim la feina que fan, la volem agrair i connectar amb la ciutadania, que hi ha tota aquesta gent sense la qual no seria possible canviar les coses.

EDFP

Què és el que us queda per fer? On us heu d’esforçar encara més per arribar a aquesta excel·lència en sostenibilitat? Que em diràs, «ja la tenim», però què us queda?

SE

Ens queda molt, ens queda molt. Mira, la Unió Europea està demanant que el 2030, per complir amb els objectius de l’Agenda 2030 de desenvolupament sostenible, l’agricultura ecològica sigui el 25 % dels conreus europeus. Avui estem al 8 %. Nosaltres hi contribuïm molt perquè és que només venem aquest producte. Per tant, el consum ha d’anar al costat, no es pot produir o conrear un 25 % d’aliments ecològics i que després el consum no tingui la mateixa proporció. Hi ha molta feina en el tema de packaging, del que serien els envasos que acompanyen els productes alimentaris: s’ha de treballar moltíssim el tema del plàstic, s’ha de buscar alternatives que siguin higièniques i sanitàriament equivalents al plàstic. I ens queden molts reptes. I en el tema social encara hi ha moltes injustícies. Moltíssimes.

EDFP

Anem al model de gestió, també en el qual destaqueu per un bon govern; per què? Què és el que feu en matèria de gestió? Per exemple, vosaltres teniu franquícies?

SE

No… Tenim una franquícia, però és un model excepcional amb una persona que ens ha acompanyat durant molt de temps i hi tenim una relació d’amistat. Amb ell tenim franquícia, però no és un model de franquícia.

EDFP

O sigui, Veritas no té un model de franquícies com a tal. Tampoc esteu en mans de fons d’inversió.

SE

No, no, som quatre famílies catalanes que ens uneix aquesta passió i volem canviar les coses i seguim junts des del primer dia.

EDFP

I la gestió del talent, com la feu?

SE

El primer que busquem és que siguin bones persones, volem crear una xarxa de bones persones. Tothom que s’hi incorpora de la nostra família, el primer que ens diu és: «Escolta, quin bon ambient. Quin gust, quin clima de col·laboració». Perquè el que busquem és connectar. Ens passem moltes hores a la setmana treballant, i a mi quan em diuen: «Com estàs avui? Estic de dilluns». Com de dilluns? Si el dilluns és un dia meravellós. O sigui, això de tenir una vida de dilluns a divendres i una altra de dissabte diumenge, a nosaltres… no va amb nosaltres. Nosaltres el que volem és que cada dia sigui un dia on un és un mateix i no es posa la disfressa de treballador o la disfressa de persona. A casa nostra volem que totes les persones connectin amb allò que vol fer Veritas, que també els mogui, que tu saps que treballes per una empresa que respon a les teves inquietuds. Per tant, intentem incorporar aquelles persones que comparteixen la sensibilitat envers el món i cap a la societat que nosaltres tenim.

EDFP

Hi ha un altre concepte que no sé si fa vint anys ja era tan conegut com ara, que és l’economia circular, que també l’incorporeu a Veritas.

SE

Sí, moltes coses que hem fet nosaltres, després la societat els ha posat nom, és que una cosa molt divertida. Nosaltres fa dotze anys vam muntar una cuina per aprofitar els productes de malbaratament. Pastanagues que estan trencades, albergínies que estan rebregades, que estan bones però el consumidor tria aquella que està llisa o aquella que està sencera, i nosaltres sabíem que allò acabaria fent-se malbé. I dius, per què hem d’esperar que es faci malbé? Agafem aquestes albergínies, agafem aquestes pastanagues, agafem aquests plàtans que estan una mica madurs però encara es poden menjar, i els convertim en una cuina en un producte acabat que té una vida útil bestial i és un producte sensacional. Aquest és un exemple de coses que després han vingut d’economia circular. O un altre exemple és que amb tot el tema de compra online, a totes les famílies que ens fan la compra amb lliurament a domicili per internet, nosaltres els donem l’opció de recollir aquella roba que ells volen donar i que no els fa falta. Aprofitem el viatge: repartim el menjar i ens emportem la roba per donació o per vendre de segona mà, amb un projecte que en diem Textile Project amb Humana.

EDFP

Perquè, a més a més, el tèxtil, no sé si sap gaire, però el tèxtil és molt contaminant. Realment, la roba que es llença que està en desús, si allò acaba a una deixalleria és molt contaminant.

SE

Vaig aprendre no fa gaire que cada ésser humà gasta tretze peces de roba l’any. Són cent mil milions de peces de roba l’any que hem arribat… Bé, això fa molts anys no era així, però ens hem acostumat a renovar el vestuari amb molta més freqüència del que era abans. També perquè han baixat molt els preus, per aquesta moda ràpida, i això genera molt molt residu. Llavors, si li donem circularitat i readrecem aquesta roba cap a gent que ho necessita, doncs és un gran benefici.

EDFP

Silvio, pregunto en el terreny estratègic, per enfortir-vos com a empresa sostenible i de valor compartit, què és el que esteu fent?

SE

Nosaltres ens considerem, més enllà del supermercat, una empresa quasi de cultura, divulgadora. Ens sentim identificats amb les abelles. Ara que estem tots assistint aquest problema que hi ha d’extinció massiva de les abelles, les abelles són uns animals imprescindibles per a la salut del planeta, perquè depenem d’elles per als aliments. Un 70 % dels aliments depenen de la pol·linització, i s’estan extingint per múltiples causes: reducció d’hàbitat, però n’hi ha una de molt important, que és l’abús d’insecticides i de productes químics de síntesi, que estan posant fi als seus hàbitats. Nosaltres lluitem perquè això no sigui així. Tot això t’ho dic perquè ens sentim abelles; ens sentim abelles perquè pol·linitzem per compartir valor, que és la pregunta que tu em fas. Nosaltres no sabem fer les coses sense compartir-les. Si les coses que fem no tenen impacte, no les fem, i tot allò que fem ho volem compartir amb tothom. Ens sentim pol·linitzadors, i així és com ens agrada referir-nos a nosaltres mateixos a casa nostra.

EDFP

Veritas és un supermercat i, per tant, esteu a peu de carrer, amb aquesta marca la gent els coneix. Què és el que us reclama més? I hi ha alguna cosa que els reclami la vostra clientela, que suposo que és exigent en l’àmbit de la sostenibilitat, del valor compartit?

SE

És molt exigent i aprenem molt de molts clients nostres. Aprenem i canviem formulacions o productes. Ens arriben a dir que «Escolta, aquest ingredient en aquest producte, encara que sigui ecològic, no està bé perquè interactua». Ostres, i moltes vegades els clients ens ensenyen. Per tant, som molt reactius i, realment, fem servir el coneixement per millorar cada un dels aspectes a què ens dediquem als supermercats.

EDFP

Per què creieu que us mereixeu a Veritas aquest reconeixement?

SE

Ens el mereixem moltes empreses; moltes, moltes. Hi ha molta gent que està fent coses molt bé. Ja és boníssim que el ciutadà tingui referents, perquè és que a la vida necessitem referents: a qui ens volem assemblar, qui ens inspira… A nosaltres ens encantaria ser una empresa inspiradora. No volem quedar-nos per a nosaltres els mèrits de les coses i quedar-nos-els nosaltres. Nosaltres el que volem és no ser la millor empresa del món, volem ser la millor empresa per al món. I això, si algú ens ho reconeix, és meravellós, perquè inspirarà a altres empreses, que és el que en definitiva busquem.

EDFP

Veritas va néixer el 2002, teniu vint anys. D’aquí vint anys com imagines la vostra empresa?

SE

Imagino l’empresa en un món molt més ecològic, en un món més sostenible. Parlar de sostenibilitat avui ja és una mica retro, m’atreveixo a dir. Hem de parlar de regeneració. Si avui sostenir —sostenibilitat ve de sostenir— allò que ja ens hem passat de frenada, no està bé, no n’hi ha prou. Hem de restaurar, hem de recuperar, hem de practicar l’agricultura regenerativa; hem de restaurar el sòl, que s’està erosionant: en els últims vint anys hem patit una pèrdua de riquesa del sòl amb el qual conreem alarmant. Per tant, necessitem restaurar el medi, i a nosaltres ens agradaria liderar aquest moviment perquè d’aquí a vint anys això sigui una realitat.

EDFP

Gràcies.

SE

Moltes gràcies.

EMPRESA

Veritas

ACTIVITAT

Cadena de supermercats de certificat ecològic

SEU

Barcelona
(Barcelonès)